sabun nasıl yapılır?

daha önceki yazılarımda, fırsat bulur bulmaz size kendi başınıza nasıl sabun yapabileceğinizi anlatacağımı söylemiştim.. sabun imalatı bir kimyager aday adayı olarak,benim için, verilebilecek güzel bir ders olsa gerek.. herneyse artık sözümü tutmanın zamanının geldiğini düşünüyorum.. ki nihayet vizeler de bitti artık gönül rahatlığıyla oturup yazabilirim.. ;)
şimdi öncelikle olaya biraz bi teorik giriş yapmak gerekirse evlerimizde hergün kullandığımız, bildiğimiz sabun aslında yine hergün kullandığımız bir başka kimyasal madde olan yağlardan üretilir.. evet yanlış duymadınız sabunun ham maddesi yemeklerimize lezzet veren zeytin yağı ya da kalbimizi koruyan mısırözü yağlardan başka birşey değil.. e tabi bu yağlar yerine hayvansal yağlar da kullanılabilir vicdansız hitlerin bir dönem yaptığı gibi.. yeterki yağın içerisinde trigliserit olsun ;) (trigliserid değil trigliserit) evet, ham madde tanımlamasını da bu şekilde yaptıktan sonra mevzuya geçebiliriz.. ama öncelikle sabun karışımı fazla ısıtıldığında inceden puflayarak patlayabilir, kızgın yağda suratınıza öpücükler kondurabilir.. o yüzden tedbiri hiçbi zaman elden bırakmayın.. yemiosa da
zaten bu işe hiç kalkışmayın :) evet yeniden mikrofonlarımız adanada ve sabun tarifi gelio..
içindekiler :
sabunlaşma için:
120 ml %15 lik NaOH çözeltisi ( 150 gr NaOH'i 1 litre suda suda çözün 120 ml sini alın ;)
100 ml zeytin yağı (kaliteli olsun cildiniz için :p )
12 ml etil alkol (mürekkep lekesine de ii gelir ;)
100 ml su
sos için:
80 ml su
25 ml NaCl
3 ml Na2CO3
sıra geldi malzemelerimizi karıştırmaya.. öncelikle NaOH çözeltimizi alıp su banyosu gibi bi ortamda 80 dereceye kadar ısıtıyoruz.. illa tam 80 olacak die kesin bi kural yok.. o civarlarda bi sıcaklık yeterli.. daha sonra zeytin yağını ısıttığımız çözeltiye boca ediyoruz bi güzel ve sabırlı bir şekilde karışımı yarım saat, bi saat arasında kıvama gelinceye kadar karıştırarak ısıtıyoruz.. bu esnada karıştırma olayı çok önemli karıştırmazsanız puflar zarar verir oraya buraya.. aman dikkat.. sonra 2 arada 1 derede etil alkolü sardırıyoruz.. homojen oluncaya kadar da ha gayret karıştırmaya devam.. son olarak suyumuza da ekledikten sonra gerek görürseniz göz kararı biraz daha NaOH koyabilirsiniz.. I. aşamayı tamamladıktan sonra sıra geldi sos misali II. çözeltimizi hazırlamaya.. bu amaçla NaCl ve Na2CO3'ı birlikte 80 ml suyumuzun içinde ayrı bir kapta çözüyoruz ve diğer karışımımızla birlikte bi müddet ısıttıktan sonra sabunumuz kullanıma hazırdır.. sabun soğudukça ayrışıp donmaya başlayacaktır bu esnada sabuna arzu ettiğiniz kalp şeklini itinayla verebilirsiniz.. sabununuzu nerde kullanacağınız ise artık size kalmış :D

Yorumlar

  1. yazından anladığım kadarıyla,
    1. adana'dasın
    2. kimyagersin :)

    bende :p

    YanıtlaSil
  2. kimyager olduğumu doğru tahmin etmişsin kardeşim ama adanalı değilim.. ayrıca adanalı olduğumu da nereden çıkardın onu anlayamadım açıkçası :)

    YanıtlaSil
  3. sevgili sercan, yazıda geçen şu cümleden öyle bir tahminde bulundum:
    "...evet yeniden mikrofonlarımız adanada ve sabun tarifi gelio.."
    :)
    ps. kardeşin olabilecek yaşta olmayı isterdim ama 10 yıl oldu ünivden mezun olalı ;)

    YanıtlaSil
  4. hmm.. şimdi anladım.. ya ben onu espri olsun diye yazmıştım.. trt radya 1 de maç yayınlarında tekrarlanırdı bu söz defalarca.. :) yaşının o kadar büyük olduğunu bilmiyordum.. abi diyelim öleyse bundan sonra.. chroma abi :D

    YanıtlaSil
  5. ahaha :)) abi de olamam malesef ama belki abla diyebilirsin :p

    YanıtlaSil
  6. ehuehe.. baltayı taşa vurduk sanırım baya bi.. en iyisi susiym ben artık :# :D

    YanıtlaSil
  7. Tarifi yazdığınızdan dolayı teşekkür ederim.Ben bir lise3 öğrencisiyim ve bu konu benim yıllık ödevim.Size bir şey sormak istiyorum.150 gr NaOH'i nereden bulabilirim.cevap verirseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  8. sevgili yıldız,
    kimya laboratuvarlarından ya da kimya malzemesi satan toptancılardan NaOH bulabilirsin.. örneğin: http://www.orlab.com.tr/
    gibi..

    googleda araman lazım biraz ;)

    YanıtlaSil
  9. selam ben kimya 1. sınıfım bu deneyı gecen hafta yaptık labda ama bız az yag kullandıgımız ıcın tortu gıbı bıseyler oldu.sınır oldum.neyse asıl sorum su neden nacl kullanıyoruz?

    YanıtlaSil
  10. MRB SOS İÇİN KULLANILAN NaCL VE Na2CO3 ÜN ÇÖZELTİSİ % KAÇLIK OLACAK BİLGİ VERİRSENİZ SEVİNİRİM

    YanıtlaSil
  11. yav şunları anlayacagımız dilden yazsanızda türkçe olarak anlasak...

    YanıtlaSil
  12. bence gayet açık.. üstelik türkçe..

    YanıtlaSil
  13. SODYUM HİDROKSİTİ NERDEN TEMİN EDEBİLİRİZ

    YanıtlaSil
  14. dostumm..harika yazmışsın ancak kimyacı olsa insan anlar.ve espirilerine de bayıldım,not espiri yeteneyin kadar şu formulu herkesin anlayacabileceği dilden yazabilseydin işte o zaman harika olurdu.

    YanıtlaSil
  15. iyi biraz ayrıntılı degil ama hinede biraz iyi ilgimi cekti resimler igrenc ama sabunun nasıl yapıldıgını ogremek icin bunlara bakmam gerekti baktım ama sonunda nasıl sabunun sekli oldugunun resmide olsaydı iyi olurdu benim verdigim puan soyle
    ben sana
    7 puan veriyorum ve seni yani yazan kisiyi 3.sıraya koyuyorum

    YanıtlaSil
  16. Hiç beğenmedim.
    Hiç güzel değil.

    YanıtlaSil
  17. peki iki karışımı da yaptıktan sonra birbirine mi katıyoruz söylersen sevinirim

    YanıtlaSil
  18. len bunun yapım şeylerini bulmak çok zor hem ben bunlara para verecemime ve emegimi harcıyacagıma bakkaldan alırım daha valla


    EMEGE SAYGIII

    YanıtlaSil
  19. msn yamur _495@hotmail.com

    YanıtlaSil
  20. sizden bı rıcam var ben bazı duyumlar aldım bu sabun yaparken ıcne taze fasulye nın suyun katınca daha ıyı yağ cıkartıyormus ben lise 2 fen ogrencıısyım kım ya ogretmenımız proje ıstedı:D bana acaba bu konuda yardımcı olabıliirmisiniz?

    YanıtlaSil
  21. Aşağıdaki şelikde sabun yaptık yorum bekliyoruz sayın kimyagerimizden:

    Fındık yağı (Elde kalmış, hanım atmaya kıyamamış) 400 ml
    Kostik Soda sanırım bu NaOH, 30 gr
    Biraz su 100 ml
    Gül yağı (güzel koksun diye)30 damla

    ısttık, 15 dakika karıştırdık, 2 gün petek üzerinde durdu kurudu, kalp şeklini verdik.
    Çıkardık, kullandık.
    Ama ben biraz korktum, sanki biraz sert gibi oldu. Gerçek sabunlar biraz daha mı yumuşak ne.
    Sayım kimyagerimiz sabunda tepkimeye girmeyen kostik sodanın cildimize özellikle göze zararı olurmu ne dersin ?

    YanıtlaSil
  22. Sodyum hidroksit marketlerde kostik adı altında satılıyor lavabo açıcı olarak.
    Yalnız suya karıştırırken dikkat edin.

    Son olarak, yaptığınız sabunun pH'ından emin olmadan kullanmayın, sonra elleriniz kızarız:)

    YanıtlaSil
  23. la o lab da bende vardım nacres.. dal varmı, patlatalım mı asdüfüşalşfklaşkgşa

    YanıtlaSil
  24. gutlarım,hepicinizi,selam ederim.

    YanıtlaSil
  25. Şu yazılanlara (yorumlar) bakıyorum da, şahsen genç geçinen sizlerden utandım...
    Liselerde okumaktan bahsediliyor ama cehalet diz boyu...
    Türkçeden bahsediliyor ama Türkçe yazmak "hak" getire...
    Yazık...
    Ötesinde, bir genel ortamda asgari uyulması gereken kurallar olsun, adap ve erkân ölçüleri olsun hiç yok...
    Burasının bir form değil, blog ortamı olduğunun kaç kişi farkında acaba?
    Çok yazık...
    Her zaman deriz ya.
    Şehirde yaşamak başka, şehirli olmak başka...

    YanıtlaSil
  26. birisi walla doru soyluyon yaa sana katılıyorum erkan yok bunlarda..

    YanıtlaSil
  27. Şu yazılanlara (yorumlar) bakıyorum da, şahsen genç geçinen sizlerden utandım...
    Liselerde okumaktan bahsediliyor ama cehalet diz boyu...
    Türkçeden bahsediliyor ama Türkçe yazmak "hak" getire...
    Yazık...
    Ötesinde, bir genel ortamda asgari uyulması gereken kurallar olsun, adap ve erkân ölçüleri olsun hiç yok...
    Burasının bir form değil, blog ortamı olduğunun kaç kişi farkında acaba?
    Çok yazık...
    Her zaman deriz ya.
    Şehirde yaşamak başka, şehirli olmak başka

    YanıtlaSil
  28. her şeyi doğru yazmıssın kardeşim bende kimyada okuyorum.Ama kimyagerden başkası yapmasa daha iyi olur pH ına bakmassalar bunların çoğu eline zarar verir;birde katı sabun NaOH ile sıvı sabun KOH ile yapılır onuda eklersen sevinirim yorumları okudumda liseliler bilsin tabi anlarsalar

    YanıtlaSil
  29. Sert ve yumuşak sabunlarda değişik yağ asitleri kullanılır. Ör : Külçe sabunlarda NaOH. Arap sabunu üretiminde ise KOH kullanılır. Bununla beraber SAbun fabrikasyonunda iki temel proses kullanılır.

    1) Yağların potalarda sabunlaştırılması 2)Yağ asitlerinin nötralizasyonu

    1) Potalarda Yağların Sabunlaştırılması : İşlem açık kazanlarda olur. Isıtma direkt olur. Kazan 3 ayrı kısma bölünür. Sabun yapılırken yağ evvela kazanda ısıtılır. Seyreltik bölmeden başlanarak serbest yağ asitleri nötralize edilir. Sonra kaynatmaya başlanır. Sabun oluşunca akıcı yapmak için bir miktar NaOH çözeltisi akıtılır. Bu işlem rxn süresini kısalttığı için redüksiyon ismi verilir. Bundan sonra fazladan fazladan NaOH çözeltisi eklenerek sabun çözeltiden ayrılır. Bu esnada ortam fazla sıcak olduğundan sabun yarı sıvı halde yüzeye çıkar. Alttaki çözelti akıtılır. Kalan sabuna bir miktarsertliği giderilmiş su katılır ve sabun piştik bir hal alır ve kalıplara dökülerek kalıplanır.

    2) Yağ asitlerinden sabun üretimi : Üretim, paslanmayan çelikten yapılmış açık kazanlarda yapılır. Önce NaOH ve Na2CO3 direkt istimle kaynatılır. İçine sıvı veya erimiş yağ katılır. İyice karıştırılır. Meydana gelen sabun tutkalı NaCl ile tuzlanarak ayrılır.

    Sabun üretiminde kullanılan yağlar :

    1) Don yağı : Ençok kullanılan yağdır. (% 70 )

    2) Gresler :%20

    3)Polmist yağı, polm yağı zeytinyağı, ayçiçek yağı, pamuk yağı, mısırözü yağı

    YanıtlaSil
  30. Yüksek Lisans 'ta istediğim puanı alıp yine istediğim üniversiteye yerleşemezsem askere gidip geldikten sonra sabun üretip satmak istiyorum ; ama bu formül geçimimi sağlayacak miktarda sabun üretmeme yeterli değil en azından tek seferde 6 kalıplık sabun üretmek için bir formül vermeniz mümkün mü ?
    Bir de daha yalın bir dille paylaşırsanız minnettar olacağım.

    Saygılarımla ...

    YanıtlaSil
  31. slm ben ilköğretim 4. sınıftayım bizede bu ödev verildi ne halt yiyicem

    YanıtlaSil
  32. Arkadaşım çok güzel olmuş gayet açık emeğine sağlık

    YanıtlaSil
  33. herşey çok güzel olmuş tşk. ederim...!!!

    YanıtlaSil
  34. arkadaşlar biraz cok sabun kalıbı yapmak isteyenler için;
    6 bardak su içine 11 bardak yavaş yavaş sodyum hidroksit eklenerek karıştırılır.Karışımın 40 dereceye soğuması beklenir,diğer yanda 3 bardak zeytinyağı(biraz pahalı ama kaliteli oluyor...) 40 dereceye ısıtılır.her iki sıvı birbirine iyice karıştırıldıktan sonra 5-10 dakika arayla 1-2 dakika karıştırılır.Karışım koyu boza(puding) kıvamına geldikten sonra kalıplara dökülür.2-3 gün sonra açık havada bekletilir bir süre ve sabunumuz hazır.(su veya çay bardağı o senin ne kadar yapmak istediğine bağlı hangi bardağı kullanırsan diğerlerindede aynı bardağı kullan.)
    Dışarıda bekletmemizin amacı reaksiyon sonunda sabunla birlikte açığa çıkan suyu buharlaştırmak için. Reaksiyon;
    C17H35COOH+NaOH=C17H35COONa+H2O
    YAĞ ASİDİ+SODYUM HİDROKSİT=SABUN+SU
    NOT:Yukaridaki reaksiyon ve tarifler sert sabun tarifidir.Arap sabunu yapmak için NaOH yerine KOH eklenirse arap sabunu elde edilir...

    YanıtlaSil
  35. Merhaba katı ve sıvı sabun üretimi yapmak isteyenlere özle formüller ve danışmanlık hizmeti verebilirim.
    Saygılarımla
    Öner Sezgin
    mobilkimyager@hotmail.com

    YanıtlaSil
  36. gayet net bir anlatım olmuş. neyini anlamadınızki?

    YanıtlaSil
  37. sevgili kardeşim birde şu tarıfı
    hani yemek tarifi gibi yapsan
    mesela
    kostik su kadar
    su sukadar
    tuz sukadar
    yaş bu kadar
    söyle yap böle yap gibi
    teorik bilgilendirmen super buna bişi demicem
    ama kardeşim ben kimya okumadım(çok isterdim okumayı) biraz pratik bilgilendirme yapsan ben ödev yapmıcam sabun yapcam.

    YanıtlaSil
  38. selam..ben sıvı sabunda bulunan kımyasalların reaksıyonlarını ogrenmek ıstıyorum.mımkundur inşallah..sımdıden tesekkur ederim

    YanıtlaSil
  39. ben sıvı sabuna kostik koyuldugunu bilmiyordum

    YanıtlaSil
  40. sabun kalıplarını hangi maddeden hazırlamak gerekir. Eğer kalıp kullanmazsak hazırlanan sabun nasıl kesilecek? Sabun kalıplarını hazır alabileceğimiz bir yer var mı? Lütfen doğrusunu bilen birisi cevaplasın. Adsız arkadaş, bu işin cevabını sen verebilirsin diye ümit ediyorum.

    YanıtlaSil
  41. Ben bir kimyacı olarak lise öğrencileri için verilen bu bilginin ; onlar için pek yararlı olacağından şüphe duyuyorum . Rica ediyorum bu anlatımları lise öğrencilerinin daha açık anlayacağı şekilde yapınız . Düşüncelerim bir Lise de görevli bir Kimyacı gözüyle bakıyorum ; ki bir Lise de Kimyacı olarak görev yapıyorum :) Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  42. ben cok ıyı anladım yazdıklarını ve yazdıgın ıcın tesekkurler:)devam et

    YanıtlaSil
  43. sabun yapımı ile ilgili yeterli bilgi yok

    YanıtlaSil
  44. Kimyager arkadaşım bn evde kokusu olan renkli sabun yapmak istiyorum. yanlız senin gibi kimyager değil finans öğrencisiyim.Verdiğin tarif çok açıklayıcı fakat kimya diliyle değilde 1 bardak su 1 kaşık kostik şukadar renklendirici koku ... gibi tarif verirseniz memnun olurum. evde patlama ve hasar olmaması açısından tam ölçüsünü ve süresini nasıl yapabileceğimi nasıl yapacağımı anlatırsanız minnet duyarım. tşekürler.

    YanıtlaSil
  45. Kimyager arkadaşım ben meyve kokusu olan renkli sabun yapmak istiyorum. vediğin tarif nekadar açıklayıcı olsada seinin gibi kimyager değil finans öğrencisi olduğumdan. tarifi anlayamadım. rica etsem sabun tarifini 1bardak su 1 bardak kostik renklendirici şu kadar koku şukadar. Şeklinde yazarsanız anlıyabilirim. bide evde patlama ve bende hasar bırakmamması açısından mümkünse tam ölçüsünü ve süresini verebilirmisniz. tekrar teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  46. slm. traş sabunu yapmak istiyorum hammadde larim mevcut don yagla calıştım ama beceremedim bir formül ve calışma düzeni bilgisine ihtiyacım var. bilgi verebilirmisiniz acaba şimdiden teşekkür ederim. hüseyin durmaz epimilk@hotmail.com

    YanıtlaSil
  47. iyi günler. aklıma ciddi şekilde takılan bir kaç soru var bunlardan biride texapon veya sles olarak bilinen deterjan sektörünün hammadesi ile ilgili...
    texapon anladığım kadarıyla doğru oranlarda kullanılmaması durumunda kullanıcıya çok ciddi zararlar verebilmekte. bu durumda kullanımını etik buluyor musunuz?
    ikinci sorum ise şu hiç bir yerde bu ürünün üretimi hakkında bir bilgiye erişemedim. bu ürünün üretim prosesi veya hangi reaksiyon sonucunda hangi maddeler tarafından ürün olarak açığa çıkarıldıgını biliyor musunuz?

    YanıtlaSil
  48. neden NaOH kullanınca katı oluyo da KOH kullanınca sıvı oluyo

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

bülent ersoyun makyajsız fotoğrafı..

Mustafa Topaloğlu Obama Şarkısı Klibi Seyret İzle

2008 yılı özel üniversitelerin bölümlere göre fiyat listesi